Vaspitni rad



    Služba za vaspitanje i obrazovanje funkcioniše u okviru Domu učenika i studenata “Braća Vučinić“, Nikšić  koja  obavlja  delatnost smeštaja, ishrane i vaspitanja učenika srednjih škola,  čije je mesto stanovanja van mjesta njihovog školovanja. U gradu postoje četiri srednje škole: Gimnazija “Stojan Cerović”, Prva srednja stručna škola, Srednja stručna i Ekonomsko-ugostiteljska škola sa kojima dom ima veoma dobru saradnju. Na ovaj način Dom ostvaruje djelatnost koja je od posebnog društvenog interesa, omogućujući mladim ljudima da nastave svoje školovanje u školi za koje posjeduju interesovanje kao i široj društvenoj zajednici da racionalno organizuje školski sistem.

   Vaspitni rad u domu je programiran i sistematski organizovan proces sa krajnjim ciljem podrške procesu odgovornog odnosa prema školskim obavezama i uključenosti za socijalnu integraciju, adaptaciji  na život u domu, procesu samostalnog učenja i produktivnom provođenju slobodnog vremena.

   Učenici su podijeljeni u dvije vaspitne grupe, koje vode vaspitači Ljiljana Vujačić i Budimir Pižurica, koji je i šef službe, a dom obezbjeđuje i psihološku pomoć učenicima i studentima.

   Kroz vaspitni rad i sam boravak u domu razvija se osjećaj pripadnosti kolektivu, prihvatanje različitosti, kao i  odnosi tolerancije i konstruktivnog rješavanju konflikata. Ukoliko učenici razviju odnos povjerenja među  sobom i sa vaspitačima, onda će dom doživljavati kao svoju drugu kuću.

       Polazeći od navedenih činilaca i Programa vaspitnog rada, programiranje vaspitnog rada na nivou vaspitnih služba, vrši se u sljedećim oblastima:


1.  SOCIJALNA  INTEGRACIJA I PODSTICANJE RAZVOJA  LIČNOSTI

2.  UČENJE  I  PODSTICANJE  RAZVOJA  UČENIKA

3.  SLOBODNO  VRIJEME  UČENIKA

 

GODIŠNJI PROGRAM I PLAN VASPITAČA

 

 

 

PROGRAMSKO  PODRUČJE

 

          1  /  SOCIJALNA  INTEGRACIJA I PODSTICANJE RAZVOJA  LIČNOSTI

                                                     2  /  UČENJE  I  PODSTICANJE  RAZVOJA  UČENIKA

                                                     3  /  SLOBODNO  VRIJEME  UČENIKA

 

PROGRAMSKO PODRUČJE

 

TEMA

 

 

CILJ

 

ISHODI

 Učenici :

METODE I OBLICI

 

VRIJEME

 

            

     1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Upoznavanje učenika sa domom : dobrodošlica , organizacija života i rada u domu , pravila ponašanja i obaveze prema domu ; Kućni red ; važnost estetike i životnog i radnog prostora

Domsko  i  školsko okruženje ; upoznavanje sa gradom i važnim institucijama

 

 

 

Prava i obaveze  učenika  u domu

 

 

 

Kulturna komunikacija sa vaspitačima i zaposlenima u domu

 

 

 

 

Održavanje  higijene  u domskim  uslovima

 

 

 

 

 

Kulturni sadržaji grada

 

 

 

 

 

Ekologija i odnos prema životnoj sredini

 

 

 

 

Moralne  vrijednosti ; formiranje  stavova , uvjerenja    i  sistema vrijednosti

 

 

 

Konflikti; rješavanje problema, donošenje odluka   

  ; suprotstavljanje pritisku vršnjaka

 

 

 

 

Uvažavanje  različitosti, tolerancija, poštovanje prava drugih

 

 

 

 

 

 

Adolescencija, problemi odrastanja ( ispoljavanje  agresivnosti, sklonost  laganju , prkosno ponašanje , bježanje iz škole i školski neuspjeh, skitnja, sklonost  krađi ... )

 

 

 

Kultura  ponašanja  na  javnim mjestima

 

 

 

 

Maloljetnička  delinkvencija

 

 

 

 

 

Psiho-fizičko zdravlje

 

 

 

 

 

Profesionalna  orjentacija

 

 

 

 

Preventivne aktivnosti: Prva pomoć

 

 

Poslovna  komunikacija

 

 

 

Bolesti  zavisnosti (alkoholizam , nikotinizam, narkomanija , tabletomanija, kocka, video-igrice, Internet

 

 

 

 

Kultura  oblačenja, moda  i stilovi  oblačenja;  pravila odijevanja

 

 

 

 

Uticaj  mas-medija na mlade

 

Podrška procesu prilagođavanja učenika na život i rad u domu i okruženju doma i škole;

Osnaživanje

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Upoznavanje sa pravima i obavezama u domu

 

 

 

Socijalizacija  učenika

 

 

 

 

 

 

Stvaranje redovnih i optimalnih higijenskih navika i održavanje lične i kolektivne higijene na visokom nivou

 

 

 

Usmjeriti učenike da prate kulturne sadržaje grada

 

 

 

 

Uticati na razvijanje ekološke svijesti

 

 

 

 

 

Uticati na formiranje pozitivnih  moralnih stavova i vrijednosti

 

 

 

 

Preventivno djelovanje na pojave konfliktnih situacija  ;  nenasilno  rješavanje  problema

 

 

 

 

 

Preventivno djelovanje na pojave konfliktnih situacija;  nenasilno  rješavanje  problema

 

 

 

 

 

 

Ukazati na devijantna ponašanja tokom adolescencija 

 

 

 

 

 

 

 

Razvijati osjećaj za kulturno ponašanje na javnim mjestima

 

 

 

 

Uputiti učenike na prepoznavanje oblika maloljetničke delinkvencije i izbjegavanje istih

 

 

 

Uputiti  učenike da vode računa o svom psiho-fizičkom zdravlju

 

 

 

 

Podrška učenicima pri izboru budućeg  zanimanja

 

 

 

Naučiti učenike osnovnim tehnikama i vještinama pružanja Prve pomoći

 

Ovladati pismenom poslovnom komunikacijom

 

 

Ukaziti na posljedice rizičnih  ponašanja

 

 

 

 

 

 

Izgrađivanje pozitivnog odnosa prema  ukusnom i lijepom  odijevanju

 

 

 

 

Uticati na odabir korisnih informacija , filmova  i Internet sadržaja

 

 Poznaju organizaciju doma , način funkcionisanja  i  poštuju pravila ponašanja

 

Snalaze  se u okruženju u kome su dom i škola

 

 

 

 

 

 

 

Ponašaju se u skladu sa pravima i obavezama 

 

 

 

Kulturno  se ophode prema vaspitačima ,  zaposlenima u domu i posjetiocima doprinose konstruktivnoj interakciji

 

 

 

Kvalitetno i redovno vode  računa o ličnoj i kolektivnoj  higijeni

 

 

 

 

 

Prate  i posjećuju  važnija  i zanimljiva  kulturna  dešavanja u gradu

 

 

 

Pozitivno se  odnose prema očuvanju životne sredine

 

 

 

 

Sposoban za nezavisno moralno rasuđivanje; ponaša  se u skladu sa opšte prihvaćenim moralnim i etičkim načelima

 

 

 

Odgovorno se odnose  prema sopstvenoj i tuđoj bezbjednosti u domu ; izražavaju  pravilno stavove prema rizičnom ponašanju i umiju da izbjegavaju nerizične situacije i okruženja

 

 

Ponašaju  se i postupaju sa uvažavanjem različitosti i poštuju prava drugih; prepoznaje diskriminaciju i netoleranciju i reaguje na njih

 

   Konstruktivno rješavaju sukobe sa vršnjacima i odraslima , napadaju problem, a ne osobu;

 

  Znaju   faze adolescencije  i njihove karakteristike  i svoja  emocionalna stanja , pokazuju svoje emocije na primjeren način

 

 

 

 

Ponašaju  se u skladu sa opšteprihvaćenim  kulturnim normama

 

 

 

Poznaje  i  izbjegavaju  sve oblike  maloljetničkog  delinkventnog  ponašanja

 

 

 

Poznaju  pozitivna  dejstva  redovnih  fizičkih aktivnosti na psihičko  i  fizičko zdravlje i upražnjavaju  ih

 

 

 

Vrše  izbor svog  budućeg  zanimanja

 

 

 

Primjenjuju  osnovne tehnike pružanja  Prve pomoći

 

 

Vladaju  pisanjem  molbe,  zahtjeva , dopisa  i sl. dokumenta 

 

 

 

Poznaju vrste zavisnosti i ponašaju se nerizično

 

 

 

 

 

Oblače se u skladu sa svojim mogućnostima , ukusno ; kombinuje djelove odjeće i boje

 

 

 

Biraju sadržaje koji su korisni po njih

 

Razgovor, podrška,

praćenje  ,informisanje,

upućivanje, savjetovanje , objašnjavanje,

podsticanje, motivisanje, ubjeđivanje;

turniri, radionice , sekcije, posjete, izleti…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IX

i

tokom    godine

 

 

 

 

 

 

 

IX

 

 

 

IX  i tokom godine

 

 

 

 

 

IX i tokom godine

 

 

 

 

 

IX i tokom godine

 

 

 

 

IV,V i tokom godine

 

 

 

 

 

Tokom godine

 

 

 

 

XI i tokom godine

 

 

 

 

 

Tokom godine

 

 

 

 

 

 

 

III

 

 

 

 

 

 

 

Tokom godine

 

 

 

Tokom godine

 

 

 

 

 

 

Tokom godine

 

 

 

IV,V

 

 

 

IV,V

 

 

 

 

 

III , IV,V

 

 

 

tokom godine

 

 

 

X,XI , XII

 

 

 

 

 

 

II,III,IV

 

 

 

 

 

II,III

      

      

      2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     

 

3

 

 

 

 

Učenje  u domskim uslovima ; pamćenje i koncentracija

 

 

 

Planiranje  učenja

 

 

 

 

Metode i tehnike  uspješnog  učenja

 

 

 

Praćenje  toka  i efekata učenja

 

 

 

Motivacija  za  učenje

 

 

 

 

Izvori  znanja i sredstva  učenja

 

 

 

Uspješno  odgovaranje ; suzbijanje  treme

 

 

 

Opšta  i lična  analiza  školskog  uspjeha  ; mjere za poboljšanje  uspjeha

 

 

 

Podrška  i pomoć učenicima ; pomoć vršnjaka i vaspitača učenicima

 

 

 

Kultura  govora i pismenog  izražavanja; pravopis,interpunkcija; gramatika

 

 

 

Saradnja  i  timski  rad

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Organizacija i planiranje  slobodnog  vremena

 

 

 

 

Aktivno i pasivno  korišćenje slobodnog  vremena

 

 

 

 

Zdravi stilovi života

 

 

 

 

„ Lijepo je  igrati  se “

( Kvizovi znanja , radionice , TV, sportske  aktivnosti, Internet ... )

 

Kulturno-istorijska  baština grada

 

 

 

 

Saradnja sa drugim domovima

 

 

 

 

 

Pomoć i podrška

učenicima da

samostalno i uspješno

uče , postižu obrazovne

rezultate i izgrade

odgovoran odnos prema

školskim obavezama i

sopstvenom

profesionalnom razvoju

 

Naučiti  tehnike uspješnog učenja

 

 

 

Poboljšanje uspjeha i  doživljaja  ličnog uspjeha

 

 

 

Poboljšanje uspjeha i  doživljaja  ličnog uspjeha

 

 

 

Naučiti ih da koriste sve dostupne resurse u cilju učenja

 

 

 

Naučiti ih tehnikama suzbijanja treme

 

 

 

Sagledavanja stanja  i perspektive ličnog i kolektivnog uspjeha

 

 

 

Podrška u ostvarivanju boljeg uspjeha ; razvijanje empatije I vještina , povjerenja i razumijevanja među učenicima; osnaživanje kohezije kolektiva

 

Priprema za pismene zadatke

 

 

 

Naučiti učenike timskom organizovanju  ; Ispoljiti lične vještine  u okviru tima

 

 

 

 

 

 

 

 

Usmjeriti učenike da slobodno vrijeme koriste prema vlastitim potrebama 

 

 

 

Uputiti učenike da prave razliku između aktivnog i pasivnog provođenja slobodnog vremena

 

 

 

Usmjeriti učenike na zdrave  životne navike

 

 

 

Opuštanje , druženje i bolje upoznavanje

 

 

 

 

 

Upoznati učenike sa kulturno-istorijskom baštinom grada

 

 

 

 

Uspostavljanje  saradnje i kontakata  sa drugim domovima 

 

 

 

 

 

Prilagođavaju  navike  učenja  na uslove u domu

 

 

 

Planiraju  učenje po danu i sedmici

 

 

 

 

Poznaju i primjenjuju efikasne strategije učenja

 

 

 

Prate  uspješnost  izabranih  metoda učenja i poboljšavaju  ih 

 

 

 

Pokazuju  zainteresovanost  za učenje i postizanje  boljeg  školskog  uspjeha

 

 

Redovno koriste  različite izvore  znanja i sredstva  za  učenje

 

 

 

Poznaju i primjenjuju  tehnike uspješnog učenja, odgovaranja i suzbijanja treme

 

 

Procjenjuju  svoj školski uspjeh i planiraju  mjere poboljšanja

 

 

 

Pokazuju spremnost da pomažu drugima u učenju iz oblasti koju dobro poznaju

 

 

 

 

Pravilno upotrebljavaju  pravopisna i gramatička pravila; lijepo i kulturno  se  izražavaju

 

 

Uključuju se u timski rad i uspješno sarađuju sa drugima

 

 

 

 

 

 

 

 

Provode slobodno vrijeme po izboru  prema afinitetima , sposobnostima i interesovanjima

 

 

 

Planiraju i provode  na kvalitetan način svoje slobodno vrijeme

 

 

 

 

Biraju i koriste zdrave stilove života u skladu sa svojim i interesovanjima

 

 

 

Zabavljaju se, druže se, proširuju  opšte  znanje, funkcionišu timski

 

 

 

 

Poznaju i posjećuju kulturno-istorijska obilježja i znamenitosti grada i okoline

 

 

 

Posjećuju druge domove , uspostavljaju nova poznanstva , razmjenjuju iskustva , druže se i održavaju kontakte

 

 

 

 

 

 

Razgovor , podrška ,

praćenje  ,informisanje ,

upućivanje ,

savjetovanje ,

objašnjavanje ,

podsticanje , motivisanje ,

ubjeđivanje ;

turniri , radionice ,

sekcije , posjete , izleti…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Razgovor , podrška ,

 

praćenje  ,informisanje ,

 

upućivanje ,

 

savjetovanje ,

 

objašnjavanje ,

 

podsticanje , motivisanje

 

, ubjeđivanje;

 

turniri, radionice

sekcije, posjete , izleti…

 

 

 

 

 

 

IX ,X i

 tokom godine

 

 

X i tokom  godine

 

 

 

X  i

 tokom godine

 

 

X

i  tokom godine

 

 

X,XI i t2okom godine

 

 

 

 

X i tokom godine

 

 

 

X i tokom godine

 

 

 

XI , I , IV I tokom godine

 

 

 

 

Tokom godine

 

 

 

 

 

 

 

X i tokom  godine

 

 

 

 

XII  i tokom godine

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

X i tokom  godine

 

 

 

 

X i tokom  godine

 

 

 

 

 

 

Tokom  godine

 

 

 

 

 

Tokom godine

 

 

 

 

Tokom godine

 

 

 

 

 

 

Tokom godine

 

PREVENTIVNI PROGRAMI

 

    Kao posebni programi od izuzetne važnosti za integraciju učenika u lokalnu zajednicu i društvo biće donešeni preventivni planovi kao posebni akti doma, i to:

 

1.PROGRAM I PLAN ADAPTACIJE UČENIKA

2.PRVA POMOĆ

3.ZAŠTITA UČENIKA OD NASILJA, ZLOSTAVLJANJA I ZANEMARIVANJA

4.ZDRAVSTVENA EDUKACIJA UČENIKA

5.PREVENCIJA BOLESTI ZAVISNOSTI