Služba za vaspitanje i obrazovanje funkcioniše u okviru Domu učenika i studenata “Braća Vučinić“, Nikšić koja obavlja delatnost smeštaja, ishrane i vaspitanja učenika srednjih škola, čije je mesto stanovanja van mjesta njihovog školovanja. U gradu postoje četiri srednje škole: Gimnazija “Stojan Cerović”, Prva srednja stručna škola, Srednja stručna i Ekonomsko-ugostiteljska škola sa kojima dom ima veoma dobru saradnju. Na ovaj način Dom ostvaruje djelatnost koja je od posebnog društvenog interesa, omogućujući mladim ljudima da nastave svoje školovanje u školi za koje posjeduju interesovanje kao i široj društvenoj zajednici da racionalno organizuje školski sistem.
Vaspitni rad u domu je programiran i sistematski organizovan proces sa krajnjim ciljem podrške procesu odgovornog odnosa prema školskim obavezama i uključenosti za socijalnu integraciju, adaptaciji na život u domu, procesu samostalnog učenja i produktivnom provođenju slobodnog vremena.
Učenici su podijeljeni u dvije vaspitne grupe, koje vode vaspitači Ljiljana Vujačić i Budimir Pižurica, koji je i šef službe, a dom obezbjeđuje i psihološku pomoć učenicima i studentima.
Kroz vaspitni rad i sam boravak u domu razvija se osjećaj pripadnosti kolektivu, prihvatanje različitosti, kao i odnosi tolerancije i konstruktivnog rješavanju konflikata. Ukoliko učenici razviju odnos povjerenja među sobom i sa vaspitačima, onda će dom doživljavati kao svoju drugu kuću.
Polazeći od navedenih činilaca i Programa vaspitnog rada, programiranje vaspitnog rada na nivou vaspitnih služba, vrši se u sljedećim oblastima:
1. SOCIJALNA INTEGRACIJA I PODSTICANJE RAZVOJA LIČNOSTI
2. UČENJE I PODSTICANJE RAZVOJA UČENIKA
3. SLOBODNO VRIJEME UČENIKA
GODIŠNJI PROGRAM I PLAN VASPITAČA
PROGRAMSKO PODRUČJE
1 / SOCIJALNA INTEGRACIJA I PODSTICANJE RAZVOJA LIČNOSTI 2 / UČENJE I PODSTICANJE RAZVOJA UČENIKA 3 / SLOBODNO VRIJEME UČENIKA
|
|||||||
PROGRAMSKO PODRUČJE
|
TEMA
|
CILJ
|
ISHODI Učenici : |
METODE I OBLICI
|
VRIJEME
|
||
1
|
Upoznavanje učenika sa domom : dobrodošlica , organizacija života i rada u domu , pravila ponašanja i obaveze prema domu ; Kućni red ; važnost estetike i životnog i radnog prostora Domsko i školsko okruženje ; upoznavanje sa gradom i važnim institucijama
Prava i obaveze učenika u domu
Kulturna komunikacija sa vaspitačima i zaposlenima u domu
Održavanje higijene u domskim uslovima
Kulturni sadržaji grada
Ekologija i odnos prema životnoj sredini
Moralne vrijednosti ; formiranje stavova , uvjerenja i sistema vrijednosti
Konflikti; rješavanje problema, donošenje odluka ; suprotstavljanje pritisku vršnjaka
Uvažavanje različitosti, tolerancija, poštovanje prava drugih
Adolescencija, problemi odrastanja ( ispoljavanje agresivnosti, sklonost laganju , prkosno ponašanje , bježanje iz škole i školski neuspjeh, skitnja, sklonost krađi ... )
Kultura ponašanja na javnim mjestima
Maloljetnička delinkvencija
Psiho-fizičko zdravlje
Profesionalna orjentacija
Preventivne aktivnosti: Prva pomoć
Poslovna komunikacija
Bolesti zavisnosti (alkoholizam , nikotinizam, narkomanija , tabletomanija, kocka, video-igrice, Internet
Kultura oblačenja, moda i stilovi oblačenja; pravila odijevanja
Uticaj mas-medija na mlade |
Podrška procesu prilagođavanja učenika na život i rad u domu i okruženju doma i škole; Osnaživanje
Upoznavanje sa pravima i obavezama u domu
Socijalizacija učenika
Stvaranje redovnih i optimalnih higijenskih navika i održavanje lične i kolektivne higijene na visokom nivou
Usmjeriti učenike da prate kulturne sadržaje grada
Uticati na razvijanje ekološke svijesti
Uticati na formiranje pozitivnih moralnih stavova i vrijednosti
Preventivno djelovanje na pojave konfliktnih situacija ; nenasilno rješavanje problema
Preventivno djelovanje na pojave konfliktnih situacija; nenasilno rješavanje problema
Ukazati na devijantna ponašanja tokom adolescencija
Razvijati osjećaj za kulturno ponašanje na javnim mjestima
Uputiti učenike na prepoznavanje oblika maloljetničke delinkvencije i izbjegavanje istih
Uputiti učenike da vode računa o svom psiho-fizičkom zdravlju
Podrška učenicima pri izboru budućeg zanimanja
Naučiti učenike osnovnim tehnikama i vještinama pružanja Prve pomoći
Ovladati pismenom poslovnom komunikacijom
Ukaziti na posljedice rizičnih ponašanja
Izgrađivanje pozitivnog odnosa prema ukusnom i lijepom odijevanju
Uticati na odabir korisnih informacija , filmova i Internet sadržaja |
Poznaju organizaciju doma , način funkcionisanja i poštuju pravila ponašanja
Snalaze se u okruženju u kome su dom i škola
Ponašaju se u skladu sa pravima i obavezama
Kulturno se ophode prema vaspitačima , zaposlenima u domu i posjetiocima doprinose konstruktivnoj interakciji
Kvalitetno i redovno vode računa o ličnoj i kolektivnoj higijeni
Prate i posjećuju važnija i zanimljiva kulturna dešavanja u gradu
Pozitivno se odnose prema očuvanju životne sredine
Sposoban za nezavisno moralno rasuđivanje; ponaša se u skladu sa opšte prihvaćenim moralnim i etičkim načelima
Odgovorno se odnose prema sopstvenoj i tuđoj bezbjednosti u domu ; izražavaju pravilno stavove prema rizičnom ponašanju i umiju da izbjegavaju nerizične situacije i okruženja
Ponašaju se i postupaju sa uvažavanjem različitosti i poštuju prava drugih; prepoznaje diskriminaciju i netoleranciju i reaguje na njih Konstruktivno rješavaju sukobe sa vršnjacima i odraslima , napadaju problem, a ne osobu;
Znaju faze adolescencije i njihove karakteristike i svoja emocionalna stanja , pokazuju svoje emocije na primjeren način
Ponašaju se u skladu sa opšteprihvaćenim kulturnim normama
Poznaje i izbjegavaju sve oblike maloljetničkog delinkventnog ponašanja
Poznaju pozitivna dejstva redovnih fizičkih aktivnosti na psihičko i fizičko zdravlje i upražnjavaju ih
Vrše izbor svog budućeg zanimanja
Primjenjuju osnovne tehnike pružanja Prve pomoći
Vladaju pisanjem molbe, zahtjeva , dopisa i sl. dokumenta
Poznaju vrste zavisnosti i ponašaju se nerizično
Oblače se u skladu sa svojim mogućnostima , ukusno ; kombinuje djelove odjeće i boje
Biraju sadržaje koji su korisni po njih |
Razgovor, podrška, praćenje ,informisanje, upućivanje, savjetovanje , objašnjavanje, podsticanje, motivisanje, ubjeđivanje; turniri, radionice , sekcije, posjete, izleti…
|
IX i tokom godine
IX
IX i tokom godine
IX i tokom godine
IX i tokom godine
IV,V i tokom godine
Tokom godine
XI i tokom godine
Tokom godine
III
Tokom godine
Tokom godine
Tokom godine
IV,V
IV,V
III , IV,V
tokom godine
X,XI , XII
II,III,IV
II,III |
||
2
3 |
Učenje u domskim uslovima ; pamćenje i koncentracija
Planiranje učenja
Metode i tehnike uspješnog učenja
Praćenje toka i efekata učenja
Motivacija za učenje
Izvori znanja i sredstva učenja
Uspješno odgovaranje ; suzbijanje treme
Opšta i lična analiza školskog uspjeha ; mjere za poboljšanje uspjeha
Podrška i pomoć učenicima ; pomoć vršnjaka i vaspitača učenicima
Kultura govora i pismenog izražavanja; pravopis,interpunkcija; gramatika
Saradnja i timski rad
Organizacija i planiranje slobodnog vremena
Aktivno i pasivno korišćenje slobodnog vremena
Zdravi stilovi života
„ Lijepo je igrati se “ ( Kvizovi znanja , radionice , TV, sportske aktivnosti, Internet ... )
Kulturno-istorijska baština grada
Saradnja sa drugim domovima
|
Pomoć i podrška učenicima da samostalno i uspješno uče , postižu obrazovne rezultate i izgrade odgovoran odnos prema školskim obavezama i sopstvenom profesionalnom razvoju
Naučiti tehnike uspješnog učenja
Poboljšanje uspjeha i doživljaja ličnog uspjeha
Poboljšanje uspjeha i doživljaja ličnog uspjeha
Naučiti ih da koriste sve dostupne resurse u cilju učenja
Naučiti ih tehnikama suzbijanja treme
Sagledavanja stanja i perspektive ličnog i kolektivnog uspjeha
Podrška u ostvarivanju boljeg uspjeha ; razvijanje empatije I vještina , povjerenja i razumijevanja među učenicima; osnaživanje kohezije kolektiva
Priprema za pismene zadatke
Naučiti učenike timskom organizovanju ; Ispoljiti lične vještine u okviru tima
Usmjeriti učenike da slobodno vrijeme koriste prema vlastitim potrebama
Uputiti učenike da prave razliku između aktivnog i pasivnog provođenja slobodnog vremena
Usmjeriti učenike na zdrave životne navike
Opuštanje , druženje i bolje upoznavanje
Upoznati učenike sa kulturno-istorijskom baštinom grada
Uspostavljanje saradnje i kontakata sa drugim domovima
|
Prilagođavaju navike učenja na uslove u domu
Planiraju učenje po danu i sedmici
Poznaju i primjenjuju efikasne strategije učenja
Prate uspješnost izabranih metoda učenja i poboljšavaju ih
Pokazuju zainteresovanost za učenje i postizanje boljeg školskog uspjeha
Redovno koriste različite izvore znanja i sredstva za učenje
Poznaju i primjenjuju tehnike uspješnog učenja, odgovaranja i suzbijanja treme
Procjenjuju svoj školski uspjeh i planiraju mjere poboljšanja
Pokazuju spremnost da pomažu drugima u učenju iz oblasti koju dobro poznaju
Pravilno upotrebljavaju pravopisna i gramatička pravila; lijepo i kulturno se izražavaju
Uključuju se u timski rad i uspješno sarađuju sa drugima
Provode slobodno vrijeme po izboru prema afinitetima , sposobnostima i interesovanjima
Planiraju i provode na kvalitetan način svoje slobodno vrijeme
Biraju i koriste zdrave stilove života u skladu sa svojim i interesovanjima
Zabavljaju se, druže se, proširuju opšte znanje, funkcionišu timski
Poznaju i posjećuju kulturno-istorijska obilježja i znamenitosti grada i okoline
Posjećuju druge domove , uspostavljaju nova poznanstva , razmjenjuju iskustva , druže se i održavaju kontakte
|
Razgovor , podrška , praćenje ,informisanje , upućivanje , savjetovanje , objašnjavanje , podsticanje , motivisanje , ubjeđivanje ; turniri , radionice , sekcije , posjete , izleti…
Razgovor , podrška ,
praćenje ,informisanje ,
upućivanje ,
savjetovanje ,
objašnjavanje ,
podsticanje , motivisanje
, ubjeđivanje;
turniri, radionice sekcije, posjete , izleti…
|
IX ,X i tokom godine
X i tokom godine
X i tokom godine
X i tokom godine
X,XI i t2okom godine
X i tokom godine
X i tokom godine
XI , I , IV I tokom godine
Tokom godine
X i tokom godine
XII i tokom godine
X i tokom godine
X i tokom godine
Tokom godine
Tokom godine
Tokom godine
Tokom godine |
PREVENTIVNI PROGRAMI
Kao posebni programi od izuzetne važnosti za integraciju učenika u lokalnu zajednicu i društvo biće donešeni preventivni planovi kao posebni akti doma, i to:
1.PROGRAM I PLAN ADAPTACIJE UČENIKA
2.PRVA POMOĆ
3.ZAŠTITA UČENIKA OD NASILJA, ZLOSTAVLJANJA I ZANEMARIVANJA
4.ZDRAVSTVENA EDUKACIJA UČENIKA
5.PREVENCIJA BOLESTI ZAVISNOSTI